«Watts er den eneste i Stones med stil» - Eno
Watts

«Watts er den eneste i Stones med stil»

Kunsten å knytte et slips. En komparativ analyse av klesstilen til Charlie Watts og Bryan Ferry.

Tekst Tord Rønning Krogtoft Foto Universal

Del:

I løpet av sommeren har Norge hatt besøk av to av Englands desidert best kledde menn: sølvreven Charlie Watts, som i slutten av mai besøkte Telenor Arena med The Rolling Stones, så Bryan Ferry og hans mørke lugg på Øyafestivalen.

De to er nesten like gamle, men den ene ser nesten tjue år yngre ut enn den andre. Begge har bakgrunn fra den britiske arbeiderklassen, er født under (og rett etter) andre verdenskrig. De er også gamle mods, men har valgt seg litt ulik plassering på den brede motorveien for herremote, som går fra London, via Paris og ned til Napoli. For selv om stilen til Watts og Ferry kanskje kan oppfattes som ganske lik, representerer de to forskjellige skoler.

La oss begynne med Watts. Jeg kommer ikke på noen andre musikere, ja nær sagt noen menn i det hele tatt, som representerer den klassiske britiske skreddersømmen på en bedre måte enn Charlie Watts. I bandet han spiller i har han ingen konkurrenter. Etter at Stones ble så store at de sluttet å kle på seg selv (det vil si de siste tretti årene, minst), har Charlie vært den eneste i bandet som har holdt stilen. Motebevisstheten hans strekker seg tilbake til jazzen, hipsterne og den originale modsbevegelsen. Du ser at han har sittet og bladd i bøker med bilder av Miles Davis, Gerry Mulligan og Stan Getz.

Skjermbilde 2014-09-12 kl. 14.25.53

Når Watts jobber, holder han det imidlertid veldig enkelt. Ensfargede t-skjorter, bomullsbukser med et upåklagelig snitt, og egne spesialsydde trommesko. På turné bruker han i tillegg veldig ofte egen merch. Nei, ikke slike trøyer man får kjøpt før og etter konsert, men helt enkle korte jakker med en diskré logo. Aldri rare hatter, smykker, store skjerf eller andre flagrende gevanter, slik vi ser hos Keith eller Mick. Ei heller sneakers. Charlie hater sneakers.

Til gjengjeld elsker han skreddersydde dresser, og han har veldig mange å velge mellom. Allerede på slutten av sekstitallet begynte han å gå med skreddersydde klær, mye fordi han er liten av vekst og ikke fant klær som passet i butikken. Han får fortsatt sydd sine dresser på Savile Row, hos Chittleborough & Morgan i nummer 12 og hos Huntsman, gatens dyreste skredder, i nummer 11. Begge skredderne lager dresser med kraftige skuldre, og en markant og tydelig profil.

I intervjuer har Watts innrømmet å ha over 200 dresser i sitt hus i London, og enda noen flere på gården i Devon der han og kona driver med oppdrett av arabiske hester. Ifølge rykter skal det ha vært heftige budrunder mellom Watts og Ralph Lauren da Sotheby’s auksjonerte bort Hertugen av Windsors legendariske klessamling i 1997. Begge to er små nok av vekst til å kunne bruke klærne uten store justeringer.

tumblr_kqlqrgLyn61qz9uw2o1_400

Der Watts holder seg ganske strengt til konvensjonene innenfor både den britiske herremoten og ekteskapet (til neste år feirer han gullbryllup med kona Shirley Ann), er Bryan Ferry noe mer av en fri sjel. Han ser ut til å like sine kvinner ganske unge, og giftet seg med ekskjæresten til sønnen sin, Amanda Sheppard, i 2012. De skilte seg i september året etter. Hvis man studerer klesstilen hans nærmere, kan man også der se noe av frihetsfølelsen hans.

For å forklare hva Ferry holder på med, må et av herremotens mest misbrukte fremmedord slenges på bordet: sprezzatura. Det italienske uttrykket kan oversettes med noe sånt som en «utstudert skjødesløshet», når en person gir inntrykk av at alt vedkommende sier og gjør kommer helt naturlig og ikke er gjennomtenkt eller planlagt.

Begrepet har vært en sentral del av italiensk herremote i årtider, og selve kongen av sprezzatura er Gianni Agnelli, den avdøde Fiat-eieren og forretningsmannen. Knyter du for eksempel slipset slik at den bakre delen henger lenger ned en hoveddelen, fester klokken utenpå skjorteermet, eller lar knappene på button down-skjortens krage være ukneppet, følger du en stolt hverdagslig sprezzatura-tradisjon.

Kunsten å la omverden skjønne at skjødesløsheten du utstråler er et bevist valg, er imidlertid vanskelig å mestre. Et dårlig knytt slips betyr ikke automatisk at du har en personlig stil (eller personlighet), snarere tvert i mot. For de aller fleste betyr et dårlig knytt slips at du er dårlig til å knyte slips. Men to ting hjelper veldig på om du skal lykkes med en slik stil: mye penger og det riktige utseendet. Det er også et tredje alternativ: du kan være Bryan Ferry.

tumblr_ls5freckuW1qd0imf

Ferry er (eller: var) en arbeiderklassegutt fra Newcastle, men han har vært opptatt av klær hele livet. Mot slutten av sytti- og gjennom hele åttitallet, hoppet han friskt mellom ulike stiler, og mange av hans antrekk fra disse årene er kraftig kost. Likevel kom han som velbygd og meget pen mann unna med det aller meste. Nå, når han er nærmere sytti enn seksti, er stilen strammet betraktelig inn, og man må se godt etter for å få med seg de nøye uttenkte og viktige detaljene.

Ferry har to favorittskreddere i London. Anderson & Sheppard, som hadde adresse på Savile Row i hundre år, men i 2005 flyttet til parallelgaten Old Burlington Street. Husets signaturstil, altså snittet i dressene, er ganske soft sammenlignet med de fleste andre britiske skredderhusene, med forholdsvis myke skuldre. Ferrys andre foretrukne sjappe er Rubinacci fra Napoli, som har sin London-avdeling i Mount Street, og lager jakker nesten helt uten polstring i skuldre og bryst. På den måten følger jakken kroppens former, ingenting kan skjules eller fremheves.

bryan-ferry-gal-models

Stilen passer Bryan Ferry perfekt, og gir ham den avslappede og elegante looken som har gjort ham til en av musikkbransjens fremste stilikon. Måten han knyter slipsene sine på er nok den tydeligste indikatoren på hans sprezzatura, og litt komisk å se på: Han knyter dem nesten konsekvent altfor kort. Ikke norsk politiker-kort, men femten–tjue centimeter for kort. Dette kombineres gjerne med mørkeblå jakke fra Rubinacci, jeans, brune håndsydde sko og et svært kashmirskjerf. Der har du signaturstilen til den godt voksne Ferry. En stil han lever godt med.

Charlie Watts knytter på sin side aldri slipset sitt for kort. Tuppen treffer spenna, hver eneste gang. Dressene hans er ikke for amatører. Her er det klassisk stil og tone som gjelder. Derfor vinner Watts til syvende og sist gull i kategorien «godt voksen mann i dress» i år også – selv om Bryan Ferry fortsatt har en pannelugg å dø for.

081