– Prince er stadig relevant - Eno
prince (1)

– Prince er stadig relevant

Den nye Prince-boka til Christer Falck og Petter Aagaard skal minne litt om Morgenbladet og litt om Se & Hør.

Tekst Kim Klev Foto Prince

Del:

Neste uke kommer nok en bok om Prince. Shockadelica er skrevet to av Norges aller største Prince-fans, musiker Petter Aagaard og forlagsmann, musikkelsker og tv-kjendis Christer Falck. I 2008 ga sistnevnte ut samleboksen Shockadelica – 50th Anniversary Tribute To The Artist Known As Prince, med intet mindre enn 81 Prince-coverlåter, gjort av omtrent like mange norske artister. Falck forklarer at den kommende Prince-boka ikke akkurat vil bli mindre omfattende.

– Det blir på en måte tre bøker i ett. En biografidel, en essaysamling og en diskografigjennomgang. Del én er skrevet av Petter Aagaard og meg, og er basert på alt Prince har sagt i intervjuer. De har vi et gigantisk arsenal av, intervjuer som strekker seg tilbake til 1977. Et godt grunnlag, i tillegg til at vi har vært i direkte kontakt med flere av hans bandmedlemmer. Så resultatet har endt opp med å bli hakket hvassere enn vi opprinnelige hadde planlagt. Vi kunne sikkert gitt boka ut som en biografi på to hundre tettskrevne sider, men som den idiotiske coverboksen er et eksempel på, så klarer jeg ikke begrense meg.

– Hva finner vi i de to andre delene av boka?

–  I del to har vi fått masse kjente skribenter som «funkdoktor» Anne Danielsen, Martin Bjørnsen, Audun Vinger, Frode Grytten, Johan Harstad og Fredrik Wandrup til å skrive analytiske tekster om Princes seksualitet, hans samarbeidspartnere, alle de lyriske temaene han er innom, og om hvem han er inspirert av og hvem han har inspirert, samt Erna Solbergs fem favorittlåter fra Prince – for å nevne noe. Dette er stoff for de som ønsker å lære mer om Prince etter å ha lest biografien. Den siste tredjedelen er utelukkende skrevet av Aagaard og meg, og er for de virkelige Prince-nerdene. Den er en grundig og informativ gjennomgang av all musikken Prince har gitt ut og ikke gitt ut, statistikk over konsertvirksomheten hans, og inneholder en egen del om den norske fansen hans, i tillegg til en Prince-quiz mot slutten.

Hva er den definitive musikkjournalistiske Prince-boka, mener du?

– Til nå er det The Vault: The Definitive Guide To The Musical World of Prince av Per Nilsen, uten tvil. Som Prince-fan er det en fantastisk bok å lese, fordi man kan kose seg glugg med å studere historien om alle de tusen låtene han har utgitt og alle de tusen låtene han ikke har utgitt. Men da bør man også ha et forhold til hele Prince-diskografien, så den blir nok en litt for omfattende begynnelse for en uinnvidd. Ellers mener jeg Tourés I Would Die 4 U er god lesning, mens Matt Thornes Prince er veldig bra for dem som befinner seg i mellomsjiktet av fans. Men det finnes ingen gode Prince-biografier for nybegynnere. Så det finnes et hull der vi har tenkt å fylle.

– Når deres bok er såpass omfattende, hvordan er den da nybegynnervennlig?

– De fleste Prince-biografier er ganske like, i form av at de handler mye om 80-tallet – de musikalske suksessårene han blir husket for. Og dette tar gjerne halve plassen i boka, mens 70-, 90- og 00-tallet havner i bakgrunnen. Hvis man er interessert i å vite mer om fyren Prince, er skandaleårene 1993 til 2003 vel så viktige og spennende, fordi det var her han møtte mye motstand. Og selv om gulltiåret naturligvis får litt mer plass enn resten, har vi en jevnere fordeling av Prince-historien i vår bok. Jeg vil si at vi kombinerer det lette, Se og Hør-aktige med det tunge, Morgenbladet-aktige i vår biografi. Vi ønsker å fylle hele bildet, fordi man først må forstå personen Prince for å få full utnyttelse av musikken.

– Er albumartisten Prince relevant i dag?

– Prince er stadig relevant, men ikke som albumartist, nei. Mange mener den tida er godt forbi. Men 2013 er spådd som det store Prince-året, fordi han angivelig har to veldig sterke album på vei. Og jeg har selv har hørt enkelte låter, og det er faktisk så bra at man må begynne å tenke på Prince som albumartist igjen – i tillegg til at han jo er verdens ypperste livemusiker.

Intervjuet sto opprinnelig på trykk i ENO#14, publisert november 2013.

Stikkord: