«I'll be a fascist for you» - Eno
Morten Harket - A Kind Of Christmas Card - Front

«I’ll be a fascist for you»

Fortellingen om Morten Harkets sensurerte låt.

Tekst Ørjan Nilsson Foto Morten Harket

Del:

Nylig kom Morten Harkets nye soloplate Brother. En fin anledning til å se tilbake nesten 19 år, til da Harket opplevde stor suksess med sin første soloplate Wild Seed, som han vant fire Spellemannpriser forSingelen «A Kind Of Christmas Card» er på denne tiden en radiohit i Norge.

I forbindelse med platen er Harket på promoturné i Brasil og 27. oktober 1995 gjester han radioshowet Transa Livre på Transamerica FM. Han spiller en rekke låter, blant annet «Hunting High And Low» og «A Kind Of Christmas Card», og blir intervjuet. Så bestemmer han seg litt intuitivt for å spille en ny sang, den heter «Gospel From A Heathen», noen steder også omtalt som «Gospel From Heaven».

Hør «Gospel From A Heathen» her.

Han klimprer lett på gitaren sin, som han for øvrig fikk av Phil Everly julen 1985, og sier «I think we’ve had enough soft songs». Han lener seg fremover, spisser intensiteten. Det er ikke sangeren Harket, men meningsytreren –som fansen har sett mindre og mindre til de siste årene – som synger på brasiliansk radio denne dagen. I’m not an atheist, but I’ll be an atheist for you, messer Harket. Litt senere i låten: I’m not a fascist, but I’ll be a fascist for you.

Nøyaktig en måned tidligere, 27. september 1995, spilte Harket den samme sangen da han var gjest i et program på tv-kanalen ZTV hjemme i Norge. Noenlunde samtidig kommer det frem i et intervju at teksten allerede er kraftig moderert. Plateselskapet Warner tør likevel ikke å gi den ut. Til det er tekstens referanser til fascisme og ateisme for drøye – selv om det i bunn og grunn er en sang om kjærlighet, ifølge Harket.

Morten Harket - Wild Seeds - Inlay

I et VG-intervju i 2009 nevner han at Wild Seed opprinnelig touchet innom langt flere provokative temaer enn de låtene som til slutt endte på platen. Ifølge Harket ble «Gospel From A Heathen» fjernet av Warner fordi de var bekymret for reaksjonene. Harket mente albumet ville lide som følge av avgjørelsen. «Gospel From A Heathen» var nemlig ikke bare provoserende i sin tekstlige natur, men også en god låt.

Med sanger om spansketrappen i Roma («Spanish Steps») og myk elskov i «Los Angeles» fremstår kanskje ikke Wild Seed i dag som et album med en overhengende politisk slagside, men platen inneholder faktisk regimekritikk, en blodig antikrigserklæring og en hit om prostitusjon. Harket lar blant annet sitt private engasjement bli til låten «East Timor». Noen år i forveien er a-ha-vokalisten blitt engasjert i Indonesias undertrykking av befolkningen på Øst-Timor. Han slenger seg på Nobelprisvinner José-Ramos Horta i et møte med norsk UD for å støtte til Øst-Timors sak. Høsten 1999 holder Harket en appell utenfor Indonesias ambassade i Oslo. «Norge har blod på hendene», uttaler han til Dagbladet.

Under en gratiskonsert i Spikersuppa omtaler Harket Wild Seed-låten «Lord» som «et primalreligiøst skrik som kommer fra magen, før det begynner å bli satt i system og blir religion av det». Landeplagen «A Kind Of Christmas Card» handler ikke om julekos, men om prostitusjon. I «Brodsky Tune», som først heter «Time Will Pronounce», synger Harket Joseph Brodsky-diktet «Bosnia Tune», der krigsherjinger settes opp mot en ignorant holdning til grusomheter som forgår så langt unna at man ikke bryr seg.

Men med «Gospel From A Heathen» tar Harket det altså betraktelig lengre. Det blir for kontroversielt for plateselskapet. You’re hollowed and radical. I’ll break the spell of your taboos.

Harket nekter imidlertid å gi slipp på låten. Først blir den med på Wild Seed-turneen som starter i november 1995 på Sentrum Scene i Oslo. Den spilles live ved flere anledninger i 1995 og 1996. I 1996 drar Harket med seg en gjeng med musikere pluss Håvard Rem, som også skrev de fleste av tekstene til Wild Seed, til ubebodde Dvergsøya utenfor Kristiansand for å lage soloplate på norsk. I løpet av de tolv dagene på eiendommen Vogts Villa dukker «Gospel From A Heathen» opp igjen, men i en norsk versjon, den atskillig tammere «Fremmed her», med en snakkesyngende Rem som gjestevokalist.

Etter det har låten nærmest blitt borte og glemt. Harket har sagt at han mener den var en av de beste fra Wild Seed-perioden. Innspillinger av sangen finnes ikke tilgjengelig i sin helhet, dette var mange år før man gjorde opptak med smarttelefonen sin på konserter, og kun deler av den er å spore opp på nettet. Og da nettopp i et opptak fra radiostudioet Harket gjestet i Brasil i 1995, innledet med ordene «I think we’ve had enough soft songs».

Hør «Gospel From A Heathen» her.