image

#7

KJØP UTGAVEN SOM PDF HER

Kjære leser, i kjølvannet av vinterens debatt om vår servile og altfor koselige musikkoffentlighet ble også ENO nevnt. I Dagens Næringsliv skrev Audun Vinger at ENO med vilje har «valgt å legge seg på en ikke-kritisk linje, med den underlige begrunnelsen at nivået på norske plateanmeldelser er så lavt, at en like godt dropper hele formatet. Hvorfor det? Prøv å gjøre det bedre, sier jeg». Arne Borge etterlyste også mer kritikk i sin rause og grundige omtale av hele ENO-katalogen i Klassekampen 10. desember i fjor.

Her må vi spørre: Hva er kritikk, hva ønsker vi at kritikk skal være, og hva slags musikkritikk er vi vant til å lese og skrive i Norge? Må kritikk være spissformulerte spydigheter eller bombastiske meninger i plateanmeldelsesformat? Er man nødt til å nevne Žižek for å kunne kalle en tekst for «kritikk»?

Vi mener norsk musikkritikk har en lang vei å gå for å utvide sitt perspektiv, for å løsrive seg fra et nivå der en lettomsettelig smaksdom er målet. God kritikk kan gjerne slå fast, rope eller spytte, men den kan også by på nye perspektiver, nye innsikter og nye sammenhenger. Gjøre samtalen om musikk rikere. Slik Svein Strømmen og Marius Emanuelsen viser når de skriver om henholdsvis Vikingarna og R&B i dette nummeret: analyserende, vurderende, underholdende og attpåtil forbrukerveiledende tekster. «Kjøp to! Kjøp tre!», som Strømmen gjerne skriver. Så for å svare Vinger: Vi gjør det bedre.

Da vi startet ENO, ville vi skape et fristed for tekster om musikk. En plass der norsk musikkritikk og andre former for musikkskriverier kunne få utvikle seg og puste. Et sted for prøving og feiling, for con amore og entusiasme, men også et sted for diskusjon og uenighet. Litteraturkritikken har hatt slike arenaer – både tidsskrifter og akademiske miljøer – i en årrekke. Vi har simpelthen ønsket å inspirere flere til å skrive om musikk.

Derfor er det oppmuntrende å observere at det den siste tiden har skjedd en hel del: Klassekampen lanserer til høsten et ukentlig musikkbilag, det danske musikkbladet Gaffa slapp nettopp sin første norske utgave, Bergens Tidende utvider sin musikksatsing, Morgenbladet flesket til med sin omfattende bok- og artikkelserie om Norges beste plater, mens Aftenposten utlyser kritikerstillinger. Vi ser med glede på denne utviklingen. Her på kontoret omtaler vi den bare som «ENO-effekten».

Håper det nye nummeret vil falle i smak!

 

Eirik Kydland

Redaktør

 

Innhold:

10 Field Music
Brødre i bass, trommer og intrikate rytmestrukturer.

13 LidoLido
Musikktalentet får bryne seg på japansk bedriftsanalyse.

14 Real Estate
Eiendommelig popband med sanger om strender og forsteder.

18 Felt
Bernt Erik Pedersen om antihelten Lawrence og bandet som kunne blitt The Smiths. 

24 Tegne om musikk
Streker om rapmusikk og skjortebrettens skjønnhet.

26 I fortellingens vold
Håvard Nyhus om autentisitetsbegrepet i popmusikken, leppene til Lana og rullebladet til Rick Ross.

31 Hva skjedde med Lana Del Rey?
Bloggen Popsikkel inntar ENO med et stykke ekte detektivarbeid.

32 Kjetil Møster
Saksofonisten prøver å finne seg selv med jazz på øret.

34 Susanne Sundfør
En alvorsprat med en av våre aller mest spennende artister. Stort intervju!

48 Stephen Malkmus
Vi har møtt alle flanellkledde døgenikters far i Berlin. Også stort intervju!

54 Stillhet
Det er ikke musikk bare fordi det bråker. Sett deg inn i stillheten som kunstnerisk sjanger.

60 Steve Harley & Cockney Rebel
Dikter Erlend O. Nødtvedt intervjuer sitt store idol og blir møtt med et «What the fuck!?»

68 Tuaregrock
Eirik Blegeberg leter etter god gitarrock, og blir ikke fornøyd før han kommer til Vest-Sahara.

72 Bombino
Ørkenrockens nye helt prater ut om tuaregopprør, fred og Jimi Hendrix.

74 Vikingarna
Svein Strømmen graver frem dansebandsjangerens virkelige sangskatter.

82 Bibliotekmusikk
Ola Vikås finner gullmusikk, tullemusikk og knullemusikk i arkivene. 

88 R&B-sjangerens fremtid
Trey Songz, Raphael Saadiq og vår egen Marius Emanuelsen greier ut om forelskelsens musikk.

KJØP UTGAVEN SOM PDF HER

Siste utgivelser