ENO_cover1

#1

KJØP UTGAVEN SOM PDF HER

«Blir livet noe lettere hvis du spiller grammofonplater every day?», spurte en gang dikteren og musikeren Arild Nyquist.

Klart det! Livet blir bedre, mer meningsfylt, mer fargerikt, det kan bli mer håndgripelig eller mer gåtefullt. Fullere av rytme, fullere av bass, fullere av horn og sax.  Dette er grunnen til at vi ville starte musikkmagasinet ENO. All den vidunderlige, opprivende musikken som er der ute. Følelsene den skaper, og alt i verden som er filtret inn i musikken. Det er det vi vil utforske, skrive og fortelle om.

For oss handler ikke musikk først og fremst om en plastdisk med lagrede lydfiler i en bestemt rekkefølge. Like gjerne dreier det seg om en Slayer-logo risset inn i en lommebok, latteren til Mariah Carey tre minutter ut i «Up Out My Face», eller Big Bois drømmer om Kate Bush. Det handler om mennesker som sitter oppslukt og terper på celloteknikker i akademikjelleren, det handler om band som turnerer i ti år uten å gi ut en plate, det handler om tonene i bakgrunnen når du dumpes for første gang.

Dette er noe vi har savnet å lese om. Entusiasmen, historiene, de lange og grundige intervjuene der musikere kan få snakke om musikk. Dagspressens rader med anmeldelser føles bare ikke tilfredsstillende nok. Derfor ønsker vi å gi dyptpløyende og nysgjerrige musikktekster plass i ENO.

Vi skal også presentere et bredt sjangerspenn, for på våre spillelister er veien kort mellom Alf Prøysen, Spiritualized og Lil Wayne. Derav navnet på magasinet, ENO, oppkalt etter lydgeniet Brian Eno. I det ene øyeblikket avansert avantgardekomponist, i det neste: produsent for U2. Nyskapende og fabulerende, men alltid med sans for popmusikkens enkleste kjerneverdier.

Hva med nettet? Der kan man komme over tekster med en temperatur og formidlingsglød man sjeldent leser på trykk. Samtidig er formatet – det endeløse nettrommet – ikke særlig tilfredsstillende heller. Hvor skal man gå? Hvor skal man i det hele tatt begynne? Et langsomt, pent uttegnet magasin er derfor det riktige formatet for oss. Gleden ved ulike papirtyper, et vakkert foto, en strunk rygg som glir inn i bokhylla. Et gammeldags format, men med nytt innhold. Skrevet, illustrert og fotografert av nesten tretti engasjerte ildsjeler fra hele landet.

Velkommen til ENO – Norges nye musikkmagasin. Håper du finner noe du har glede av å lese!

Eirik Kydland
Redaktør

Innhold:

8 Ingeborg Selnes
Bodø-jente debuterer på nytt, med hjertecore.

11 Dundertåget
Hellacopters smelter sammen med Stefan Sundström og dundrer over grensen.

12 G-Side
Vi tror «de nye Outkast» kommer fra romfartsbyen Huntsville i Alabama.

16 Altaar
Alderdoom fra tidligere JR Ewing-frontmann og støymusikant.

22 Musikalsk reise i Nigeria
Møt Femi Kuti på hjemmebane og dans med Damon Albarn i Lagos.

27 Arild Nyquist
På plateslang i dikter Arilds eplehage.

36 Vitsesang og komisk rock
Seriøst, hører humor og tøys hjemme i musikk?

40 CEO
– Barn: åpn opp deres hjerter, blomstringstiden er her.

44 Big Boi
Vi prater med mannen bak årets beste rapalbum – om Kate Bush og Dungeon Family.

48 Razika
Pur ung skarock fra Bergen.

52 Beach House & Mariah Carey
To forfattere skriver seg gjennom katalogen til sine favorittartister.

63 Ruben Sverre Gjertsen
Norges nye supersamtidskomponist.

67 Med loddebolt og sveisebriller
Møt elektronika-artist og instrumentbygger Phonophani.

76 Ornette Coleman
Frijazz som demokratisk prosjekt.

80 Fjorden Baby!
Ny låt og intervju med bergensbandet – knekk opp fingrene og finn frem gitaren.

82 Afrofuturistisk manifest
Kelis, Janelle Monáe og Erykah Badu har mer til felles enn du tror.

86 Utbrettbare legender
Lommene fulle av Slayer, Metallica og Roger Rabbit.

92 Den blinde flekken
Nå er det viktigere enn noen sinne å skrive om musikk. Les hvorfor.

96 Owen Pallett
Den nye popmusikkens viktige bakmann.

Siste utgivelser